woensdag 16 augustus 2017

Boedapest.

Vanuit Sojka vertrokken voor een rit van ongeveer 250 km. Natuurlijk zeer weinig autostrade , toch enkele uurtjes vlot gereden. Heb ook een zeer bekwame chauffeur bij me ! 👍👍👍
Drie dagen Boedapest .
Voor beiden een stad waar we nog niet geweest zijn. Dus volledig het onbekende in !
Bij aankomst in hotel Bohem Art, naar de kamer. Een teleurstelling, zeer klein. Een half metertje naast je bed om op te staan. Een metertje achter je bed. Een kleerkast die voor de helft gevuld is door een frigo. Die geeft natuurlijk ook warmte af !😤
De auto werd geparkeerd in ondergrondse betaalparking een 70 meter van het hotel. We kwamen volledig de andere zijde naar buiten en dan was het effen zoeken naar het hotel.
Na uitgepakt te hebben, wandelden we langs enkele straatjes ( met winkeltjes en restaurantjes) om ons een beetje eigen te maken. Van dat wandelen kregen we dorst. Op een marktplein gingen we een pint drinken bij Anna café. Ze hadden daar geen bier 🍺 , enkel  Heineken !Grapje ! 😊😂😂😂😂
Terug naar hotel , wat rusten en dan iets zoeken om te eten. Niet dat er geen eetgelegenheden zijn , maar wat staat er allemaal op die menukaarten. Niet overal staat er vertaling bij en niet overal kunnen ze Engels of Duits . Maar we hebben geen honger gehad tot nu toe !
Oh ja . Hier betalen we niet in €, wel in Huf. Zo een 1000 Huf = 3, 5 €. Dat is wel altijd met een tabelletje rondlopen hoor. Wat een pint van 980 Huf of 1250 Huf, groot verschil ? 0,97€ ! 😂😂
Maar toch kijkt een mens rond en vergelijkt de prijzen.
De tweede dag zijn we met de Hop on, Hop off bus vertrokken. Voor mij kost het ticket 7000 Huf en voor Hubert 6500 Huf.( voor 48 u) Toch 1,8€ verschil ! Je kunt er geen pint mee kopen.
Halverwege de ene busroute afgestapt en een andere bus genomen. Na enkele dingen te hebben
bezichtigd, wilden we een derde soort bus nemen, maar die stopte om 16.15 u ! Dan maar tevoet
terug. Dorstig ! 😝
Wat we allemaal bezoeken, rammel ik straks wel af!
'S avonds had Hubert in de folders eeen straatje gevonden , niet te ver van het hotel, waar het ene restaurant naast het ander was. Hebben er dan ook iets gevonden om te eten. De ene sprak Duits, de ander Engels. Soms weet een mens niet meer wat je moet spreken. Voor de gekheid, hier
wat we gegeten hebben : H : Paprikás csirkecomb, libamájjol, patrezljmes spörtlivel kostte 3290 Hufen L : Malaccülôk Pékné módra 3790 , elk een pint en het service ( nergens bij vermeld enkel op de rekening 10-12-15%) kwam dat op een rond bedrag van 9700 Huf !
Na een verwikkende nachtrust en een overheerlijk ontbijt, weliswaar een beetje op elkaar zijn schoot, zijn we tevoet vertrokken voor een uitgestippelde wandeling. Theoretisch gezien 6 km.
Startpunt was de centrale markthal, zo een 200 m van het Art Bohem hotel. Achtereenvolgens kwamen we bij het Hongaars Nationaal museum, de Universiteitskerk, de Franciskanerkerk
en  de St Stefanus basiliek. Hier zijn we een stukje van het voorgestelde parkoer afgeweken met een wandeling langs de Andrassy Utca. Dit wordt de Champs Elysées van Boedapest genoemd.
 Met luxe merken zoals : Armani, Max Marra, Breitling , Rolex, Louis Vuitton, Nespresso met Georges Clooney en nog vele andere.
We zijn dan terug op ons parkoer  gekomen op weg naar het Parlement.
Ondertussen wilde ik het klein kind uithangen en zou tussen dansende fonteinen lopen. Hahah, de fonteinen waren rapper dan ik en ik werd verrast met een natte broek ,vooraan en in 't midden en een halve natte T- shirt. Gelukkig was het warm genoeg en kon het drogen aan de mast !
In het Parlement was het de bedoeling om een rondleiding te volgen, maar er waren geen tickets meer beschikbaar voor vandaag.  We zijn dan maar afgedropen op terugweg met Hop on, Hop off bus tot aan ons vertrekpunt van deze morgen, de markthal.
In deze markthal zijn er meer dan 300 winkeltjes :fruit ,groenten, salamis, kruiden, souvenirs, handwerkjes en " brolletjes".
In het totaal hadden we minstens 11 km gewandeld en dat bij een temperatuur van bijna 35 graden ! We zijn dan naar het hotel teruggekeerd om wat uit te rusten en om de nog niet volledig droge kledij te vervangen.
Ons laatste avondmaal in Boedapest genomen in een restaurantje in de Vaci Utca.
Nog te vertellen : elke dag kregen we elk 1/2 liter plat water gratis. Graag meegenomen, zeker in die hitte !